2010. április 22., csütörtök

Katák Sárának



Kedves barátném kislánya 3 éves lett. A pónik mellett a katicabogarak a kedvencei. És mivel pónit még nem tudok... Szóval lett egy katás hajpánt és egy katás kistáska. Azt hiszem sikerült a kedvében járnom.
És mivel megígértem, hogy legközelebb leírást is adok a képekhez, hát íme. Igaz a táska leírására már nem volt időm, de ha valakinek kellene, majd megpróbálok időt szakítani a rekonstruálására... Egyébként tovább tartott leírni, mint meghorgolni :-) De remélem megérte, és valakinek segítettem vele.

kis katicabogár

háta (piros):

alap: 4 láncszem, amiket kúszószemmel kapcsolunk össze. A négy láncszem alkotta körbe 6 kispálcát-rövidpálcát horgolunk (6rp)

  1. kör: szaporítás: minden rövidpálcába 2 rövidpálcát horgolunk (12rp)
  2. kör: szaporítás: minden 2. rövidpálcába 2 rövidpálcát horgolunk (18rp)
  3. kör: nem szaporítunk tovább, minden rövidpálcába 1 rövidpálcát horgolunk (18rp)
  4. kör: mint a 3.kör
  5. kör: mint az 4. kör (ha nem akarjuk, hogy ilyen búbos legyen a katicánk, akkor a 5. kört kihagyhatjuk)

A hát meghorgolása után tűvel belehímezzük a csíkot és a pöttyöket.

(Természetesen a méret tetszés szerint változhat, ha tovább szaporítunk, akkor nagyobb kört kapunk és nagyobb lesz a bogárka is.)

hasa (fekete): úgy kezdjük, mint a hátát, csak 4.-5. kört kihagyjuk.

feje (fekete):

1.sor:a has horgolásának befejeztekor horgolunk a körre még 3 rövidpálcát, aztán fordulunk

2. sor: 3 rövidpálca

3. sor: fogyasztás: a 2. rövidpálcába nem teszünk rövidpálcát (2rp)

végül egy kúszószemmel visszaöltünk a has körébe és kezdhetjük az öszehorgolást.

A hátát és a hasát összehorgoljuk rövidpálcákkal s közben horgoljuk a lábakat is. Tehát 2 összehorgoló rövidpálca, 3 láncszem, 1 kúszószemmel visszaöltünk a 2. láncszembe és 1 kúszószemmel az első láncszembe, majd folytatjuk az összehorgolást a rövidpálcákkal, a többi lábat tetszés szerint helyezzük el a testen. (Mikor már csak szűk lyukacska marad, akkor megtömjük gyapjúval vagy fonálmaradékkal stb. és befejezzük az összehorgolást. )

A szemeket hobbyboltban vettem, univerzális ragasztóval erősítettem a bogárka fejéhez. Ezektől a mozgó szemecskéktől igazán bohókás az ábrázata :-)

hajpánt:

Mérjük le az alany fejét, hogy tudjuk, hogy milyen hosszú legyen a horgolt pánt. Kicsit macerás a dolog, mert a horgolt rész is nyúlik még (Főleg, ha valaki lazán horgol, én pl nagyon szorosan horgolok, ezért nem nyúlik nagyon. A szoros horgolás másik titka, hogy mindig egy számmal kisebb tűvel horgoljunk, mint azt a fonalainkon feltüntetik. Az én fonalaimon azt írta, hogy 3-3,5-es tűvel ajánlott horgolni, én kettessel csináltam.) A hajpántot nem kell teljesen körbehorgolni a fejen, mert ugye nem elasztikus. Ezért a fej alsó részén egyszerű kb. 1,5-2 cm széles gumit használjunk, kb. 1O-15 cm hosszút. És azért van szükség a hajpánt keskenyítésére, hogy a tarkónál ne dudorítsa ki a hajat. Az én esetemben a kislány feje 49,5 cm. A hajpántot 38 cm hosszúra horgoltam. És a gumi hossza 1O cm, azzal, hogy 1-1 cm a két végéből még lemegy a felvarrásnál. És egy utólagos megjegyzés, a hajpánt két végét ajánlatos lett volna feketével kezdeni, hogy a gumi rávarrásnál a színek ne keveredjenek, mert akkor ugye meglátszik a cérna és az nem valami profi hatást kelt...

Nagyon nem szeretem a kezdő láncsszemsorra az első pálcasort készíteni. Mindig eltévedek valahol... De van ennek elkerülésére egy számomra életmentő trükk, lehet, hogy csak nekem olyan nagyszerű dolog, de megosztom Veletek. Szóval horgoljunk 2 láncszemet. Az első láncszembe tegyünk egy rövidpálcát. Horgoljunk egy láncszemet és az első rövidpálcába horgoljunk egy rövidpálcát. Aztán ezt így folytatjuk tovább, egy láncszem, egy rövidpálca az előzőbe. Végül is így függőlegesen haladunk nem pedig vízszintesen. Tehát a hajpántot is így kezdtem. Horgoltam 5db ilyen „mentő-kezdő kombiációt” (lehet, hogy van ennek neve, de fogalmam sincs, hogy mi, egy „békebeli juguszláviai” Uradi sam (Csináld magad) könyvben láttam egyik házinénimnél, és horvátul írta, szóval...).

  1. sor: A kezdő sorra 5db egyráhajtásos pálcát horgoltam (5erp)
  2. sor: (szaporítás) A 3. egyráhajtásos pálcába 2 egyráhajtásos pálcát horgoltam (6erp)
  3. sor: Minden erp-be 1 erp-t horgoltam (6erp)
  4. sor: (szaporítás) A 2. és az 5. erp-be 2 erp-t horgoltam (8erp)
  5. sor: (szaporítás) A 2. és a 7. erp-be 2 erp-t horgoltam (1Oerp)
  6. sor: (szaporítás) A 2. és a 9. erp-be 2 erp-t horgoltam (12erp)

A következő sorokban marad a 12erp.( Persze ha szélesebbet szeretnénk, akkor tovább kell szaporítani. ) Addig horgoljuk a 12erp-ás sorokat, míg el nem érjük a megfelelő hosszúságot. Azután fogyasztunk, a kezdeti szaporításnak megfelelően 2 erp-t fogyasztunk minden sorban, az utolsó előttiben egyet. Az 5 erp-ra még egy záró rövidpálcasort horgolunk.

Ezek után színt váltunk és feketével körbehorgoljuk a hajpántot pikósorral. A pikósor készítése: első rövidpálca, második rövidpálca, 3 láncszem, melyeket 1 kúszósszemmel kapcsolunk vissza a második rövidpálcához. Aztán megint 2 rövidpálca következik, 3 láncszem, visszakapcsolni a rövidpálcába... Ezt addig folyatatjuk, míg körbe nem érünk a hajpánton.

pöttyök a hajpántra:

3 láncszem, kúszószemmel összekapcsoljuk őket és az így keletkezett lyukba belepréselünk 9 egyráhajtásos pálcát. Kész is, a pöttyöket és a kis katicabogarat a hajpántra varrjuk.

11 megjegyzés:

Belinda írta...

Nagyon helyes mindkettő, méltók az aranyos kislányhoz. :)

Skippo írta...

Fantasztikusan ötletes és szép munkák. Köszönöm a leírást. Valószínűleg meg fogom csinálni a kislánmyomnak! :)

Atkáriné Terike írta...

Nagyon aranyos ötlet! Szép a kivitelezés! Gratulálok!

fxtina írta...

Örülök, hogy tetszik! Skippo ajánlom, hogy horgolj rögtön 2 kis katicát is, mert Sára is folyton le szeretné szerelni a hajpántról :-)

Cecily írta...

Hűű,ez nagyon tetszik.A kis katicabogarat meg fogom csinálni kitűzőként.Köszi a leírást!:)

Mágika írta...

A leányzó is aranyos, a hajpánt is helyes és a táska is szuper. Gratula az ötlethez és a kivitelezéshez is. Külön köszönet a leírásért!

Mágika írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
NeNcsi írta...

Nagyon ügyes vagy, igazán szép dolgokat tudsz csinálni. Gratulálok!

elina írta...

Fantasztikus!!!!Megyek gyorsan fonalat keresni es neki is latok:-))))

Mesi írta...

Nagyon tetszik mindkettő! Kedves és ötletes! Nagyon ügyes vagy!

fxtina írta...

Köszönöm a sok-sok dícséretet. Ha valaki nekilát és megcsinálja a mintaleírásom alapján, akkor feltétlenül tegye ide fel, és írjon arról, hogy mennyire volt jó a leírás, mert életemben először csináltam... Ha szükséges, szeretném kijavítani. Köszi!